100 vragen die boekhouders aan klanten kunnen stellen voor betere resultaten

Van boekhouder naar winstadviseur – dat is een stap die veel boekhouders en accountants graag willen zetten. Door meer adviesdiensten te leveren, krijg je beter betaald. En belangrijker nog: veel boekhouders verlangen ernaar om hun klanten nog beter te kunnen helpen hun echte doelen te behalen, en zijn dus liever coach of adviseur dan boekhouder.

Een van de eerste dingen die dan nodig is, is betere vragen gaan stellen. Daarvoor heb ik een lijst van meer dan 100 vragen gemaakt die je gratis kunt downloaden en zo aan je klant kunt stellen! In bijgaande video vertel ik je hoe je die 100 vragen winstgevend inzet!

Lees meer

7 vragen voor boekhouders en accountants om in crisistijd aan klanten te stellen

7 vragen voor boekhouders en accountants om in crisistijd aan klanten te stellen

Als boekhouder, accountant of winstadviseur zit je waarschijnlijk tot over je oren in de TOZO’s, TOGS en NOW’s. Dat snap ik. En toch is dat niet genoeg. Je kunt het daar niet bij laten. Dit is het moment om je te onderscheiden van de ‘gewone’ boekhouders. Dit is het moment om te laten zien wat de toegevoegde waarde van een winstadviseur is.

In onderstaande video deel ik 7 super goede vragen die jij in crisistijd aan klanten kunt stellen!

Lees meer

De leerzame overeenkomst tussen een Skihut en een administratiekantoor

De leerzame overeenkomst tussen een Skihut en een administratiekantoor

De hagel striemde langs de ramen. We wisten dat we er een keer aan moesten geloven, maar voorlopig zaten Bart en ik warmpjes in de skihut, ons te verbazen over de snelheid waarmee een zonnig dagje was omgeslagen in een sneeuwstorm.

Ik had mijn Goulashsoep op, en observeerde de bedrijvigheid in de skihut. Wat opviel was dat een van de serveersters, ik noem haar even Klara, er als de kippen bij was als er nieuwe gasten, vermomd als minisneeuwpopjes en driftig sneeuw van hun voeten stampend, de hut betraden. Klara vloog op ze af en leidde ze vriendelijk edoch duidelijk naar een van ‘haar’ tafeltjes. Haar hoek van de skihut zat helemaal vol. En stelletjes? Die schoof ze gewoon bij andere groepjes aan tafel: The more the merrier.

Lees meer

De Pannenkoek-experience

De Pannenkoek-experience

De poedersuiker stond niet op tafel, toen we afgelopen zaterdag met het gezin in het pannenkoekenhuis waren. Maar nadat we er naar vroegen, werd deze natuurlijk gebracht. Gewoon, in zo’n witte bus. Zoals je van poedersuiker gewend bent.

Ik herinnerde me ineens dat we jaren geleden na een lange boswandeling op de Posbank naar het (in mijn ogen wereldberoemde) pannenkoekenhuis in Rheden, aan de voet van de Posbank, gingen. Ik was daar als kind vaak geweest. Ze hadden van die authentieke rood-wit-geblokte gordijntjes en tafelkleedjes. Anyway, ik herinnerde me dus dat specifieke bezoek, toen ik daar als volwassene, moeder zelfs ondertussen, weer kwam. We bestelden drankjes, pannenkoeken, the whole sjabang. En we vroegen om de poedersuiker, die niet op tafel stond. Lees meer

Ze vonden me de beste spreker

Ze vonden me de beste spreker

Afgelopen juni gaf ik op ProfitCon een gloednieuwe lezing. Dat had nogal wat voeten in aarde, die lezing. Het begon er mee dat ik maanden van tevoren checkte bij mijn klanten (de Profit First Professionals) of ze vonden dat ik wel een lezing moest geven op ProfitCon. Ik vroeg me namelijk af of ik mijn klanten, die al vele uren met me hadden doorgebracht, nog wel wat nieuws te vertellen had. En ik was ook gewoon heel erg onzeker, zoals ieder mens dat op zijn tijd is 😉

Afijn, je voelt hem aankomen. De algemene reactie was: ‘Wáááát zeg je? Natúúrlijk moet jij een keynote geven op je EIGEN event’. En dat was natuurlijk ook zo.

Lees meer

cashflow

5 Adviezen voor klanten met te veel cash flow

Ik hoor boekhouders en accountants steeds vaker zeggen dat ze wel meer adviesdiensten willen aanbieden, maar dat hun klanten ‘geen problemen hebben’. Er is voldoende cashflow. Dat is lekker, voor de klant… Maar voor jou is het eigenlijk minstens zo lekker als je klant wel wat problemen heeft, zodat je hem kan helpen die op te lossen!

Op welke manier kun je je klant nu pro-actief adviseren als hij te véél (of in ieder geval voldoende) geld heeft? Daarover deel ik graag 2 inzichten en 5 ideeën!

Wil je je direct aanmelden voor het informatiewebinar om Profit First Professional te worden? Dat kan hier.

 

Lees meer

Tof luistervoer voor onderweg – persoonlijke verhalen van Femke

Een paar weken geleden stond Erno Hannink ineens op de stoep. Zomaar. Geen afspraak of niks. Hij kwam even langs. Het zat zo – Erno ken ik al jaren. Ik was al 4 keer eerder gast in zijn podcast. En hij had het afgelopen jaar al zeker 5 keer geprobeerd een afspraak met me te maken. Maar ik was een beetje stil 😉 Druk met te veel dingen en geen rust in mijn gat voor een rustige koffie met een goede relatie. Slecht verhaal. I know. Maar goed, zo ging het.

Lees meer

bakker bart profit first

Bakker Bart als eerste franchiseorganisatie gecertificeerd als Profit First Professional

Bart’s Retail (Bakker Bart) is als eerste franchiseorganisatie gecertificeerd als Profit First Professional. ‘Profit First’ is een methode die geïmplementeerd kan worden als onderdeel van de service die Bart’s Retail verleent aan haar franchisenemers. Waarom lukt het ondernemers niet om te reserveren voor inkomstenbelasting of toekomstige investeringen? Waarom herhaalt dit gedrag zich ieder jaar en […]

Eenvoudig je financiële toekomst plannen

Vanavond (dinsdag 2 juli) om 21:25 uur kijk je bij SBS6 alweer de één na laatste aflevering van Hoeveel ben je waard? Een programma waarin ik samen met Viktor Brand uitzoek hoeveel mensen waard zijn, en belangrijker nog: Wat er voor nodig is om hun dromen in financieel opzicht te realiseren.

Ik duik echt diep in de portemonnee van de deelnemers. Zijn er schulden? Is er spaargeld? Hoeveel geven ze uit? En waaraan? Wat kost hun droom? En hoe kunnen ze die realiseren? Het is leuke tv (zeg ik als volledig objectieve buitenstaander haha!)

Gelukkig had ik hulp bij de voorbereiding op de diverse casussen! Oskar Barendse, financieel planner bij Knab, rekende achter de schermen alles door. Soms kreeg hij wel 85 bestanden aangeleverd, dus ik ben meer dan dankbaar dat ik daar niet helemaal alleen voor stond! Je ziet ons in de uitzending even kort overleggen over de financiën van de kandidaten.

Lees meer

Voor een dubbeltje op de achterste rang

Ik kom het steeds vaker tegen. Ondernemers die een oproep plaatsen op Social Media of iemand nog een ‘goede’, ‘goedkope’, ‘webdesigner / virtual assistant / boekhouder / grafisch ontwerper’ kent die ‘op korte termijn beschikbaar is’.

Of het maar even Goed, Goedkoop en Snel kan dus.

En ik merk dat het me irriteert. Want waarom willen we niet goed betalen voor kwaliteit die snel geleverd wordt? Waarom willen we voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Wil de ondernemer in kwestie zelf soms ook niet goed betaald krijgen voor zijn werk?

Ik betaal zelf graag goed om op de eerste rang te zitten. In één week tijd riep ik twee keer een hulplijn in. De eerste keer vroeg ik mijn coach Martijn Bos of hij díe ochtend tijd voor me had. Martijn is goed. Ik had hem snel nodig. En dat kon. Ik betaal hem namelijk ook goed voor zijn coaching.

Lees meer