Hoe de 4D-mix je helpt met duurzame groei van je bedrijf

Hoe de 4D-mix je helpt met duurzame groei van je bedrijf

Vorige week was ik in de USA op een geweldige conferentie, ProfitCon. Ik leerde daar onder andere over de 4D-mix. Deze is enorm belangrijk voor iedereen die op zoek is naar duurzame en winstgevende groei, iedereen die een team of zelfs maar één team-lid heeft. Iedereen die graag meer áán in plaats van in zijn bedrijf wil werken.

Ik leg de 4D mix in onderstaande video uit:

Lees meer

Dat ene getal wat iedere ondernemer moet kennen!

Dat ene getal wat iedere ondernemer moet kennen!

Maak jij je wel eens zorgen over geld? Wie niet, zou ik bijna durven stellen. Volgens mij zijn er maar weinig ondernemers die op financieel gebied totaal relaxed zijn. Tien facturen die betaald moeten worden terwijl je maar geld hebt voor twee of drie, een maand waarin je jezelf amper salaris kunt uitbetalen, een hele smak geld als resultaat van een mooie lancering die op is voor je er erg in hebt, een blauwe belastingenvelop die hoger uitvalt dan je hoopte, stress doordat je geen idee hebt of je die investering wel of niet kunt doen….

Er zijn tientallen voorbeelden te verzinnen die de meeste ondernemers zullen herkennen. Iedere ondernemer leidt op zijn tijd onder financiële stress. Het gekke is, veel ondernemers zoeken niet eens een oplossing voor deze stress. Gedoe rondom financiën wordt als onderdeel van ondernemerschap beschouwd, en dat is gek. Want er zijn veel oplossingen; waarvan ik er vandaag eentje met je deel.

Hoe heerlijk zou financiële rust in de tent zijn? En: Hoe zorg je ervoor dat je het creëert?

Lees meer

Is Profit First ook geschikt voor grotere bedrijven?

Is Profit First ook geschikt voor grotere bedrijven? #Gastblog

Gastblog van Tim Lorijn, Financieel Manager bij Label A

Ik krijg regelmatig de vraag of Profit First ook geschikt is voor grote(re) bedrijven. ‘Ja’, zeg ik altijd. ‘Profit First is geschikt voor zzp’ers, maar zeker ook voor het MKB-bedrijf met enkele tientallen personeelsleden en enkele tientallen miljoenen euro’s omzet. Bij miljardenbedrijven zie ik het niet zo, maar binnen het MKB: zeker’.

En toen viel er onlangs spontaan een gastblog in mijn digitale brievenbus. Van Tim Lorijn, Financieel Manager bij Label A. Ik had al een aantal keer contact met Tim gehad, hij vertelde vol vuur hoe hij Profit First had geïmplementeerd en hoeveel baat Label A daar bij had. Hoe leuk dat Tim spontaan zijn Profit First ervaringen met ons wil delen!

Graag geef ik daarom in dit gastblog het woord aan Tim, ik hoop dat het je inspireert!
Lees meer

Is ‘De Winstadviseur’ ook interessant als je geen boekhouder bent?

Martijn Aslander is geen boekhouder. Hij is ondernemer, stand-up filosoof, internationaal spreker en visionair. Ik vroeg hem of hij mijn boek wilde recenseren omdat ik met ‘de winstadviseur’ tegen heilige huisjes schop, en Martijn dat ‘tegen heilige huisjes schoppen’ als beroep doet 😉
Ik was super vereerd dat Martijn inderdaad mijn boek wilde recenseren, maar er gebeurde iets wat ik niet had voorzien. Hij had er zelf ook onwijs veel van geleerd. Sterker nog, hij heeft n.a.v. het lezen van mijn boek zijn eigen financieel management op zijn kop gezet!
Dit zegt Martijn over ‘De Winstadviseur’ (lees vooral de laatste zin):

Lees meer

Videoblog: Succesvol Falen

Videoblog: Succesvol Falen

Ik deed onlangs een nogal pittig examen. De RKC (Russian Kettlebell Certification): Een driedaags Kettlebell examen.

Het was geweldig…  zwaar…. En ook: cool, leerzaam, leuk!

Ik leerde over succesvol falen en ik vertel je graag over het belang van succesvol falen in je bedrijf.

Lees meer

Bikinibodies are made in winter (

Bikinibodies are made in winter

No worries: Ik ga het hebben over de zakelijke variant van de bikinibody. Maar ik heb dus echt heel veel lol als ik zo’n titel verzin 😉 Onderdeel van Winstgevend Ondernemen is ook zorgen dat mensen je blogs lezen. Dus. Vandaar. Enne – die foto, die zie je. Al is het wellicht niet precies zoals je dacht 😉

Eerst even over de uitleg over die bikinibody: Het is een logisch verhaal. Als je nu begint met het kweken van een bikinibody en je wilt er over drie weken mee op het strand liggen, dan ben je rijkelijk laat.

Dan de zakelijke variant van de bikinibody: Veel ondernemers ervaren financiële stress in de zomer.
In de zomer komt er in heel veel branches gewoon minder geld binnen. Klanten zijn op vakantie en kopen niets, of minder, bij je en misschien ben je zelf ook wel een paar weken helemaal uit de lucht. Zeker trainers en coaches hebben vaak een ‘rustige’ zomer. En dat klinkt wellicht lekker: rustig, maar… de kosten lopen gewoon door en je wilt ook graag salaris ontvangen. Sterker nog, het zou fijn zijn als je in de zomer wat éxtra salaris zou ontvangen. Vroeger heette dat vakantiegeld. Lees meer

Wil jij gewoon goed verdienen met je business? #Presale Winstgevende Plannen!

Gewoon goed verdienen. Dat willen we toch allemaal?

Gewoon‘ betekent: zonder al te veel gedoe of stress.
Goed‘ betekent dat er voldoende geld is om je gezin te onderhouden en precies zo vaak op vakantie te gaan als jij wilt, en
Verdienen‘ betekent dat het over echt geld gaat wat echt beschikbaar is.

En als je het dan zo uit elkaar trekt, dan vermoed ik dat 90% van de lezers zegt: “Tja. Als je het zo zegt… dan heb ik nog wel wat stappen te zetten”.

Want: In het echte leven verdienen veel ondernemers niet ‘Gewoon‘ hun geld. Veelal is het keihard werken… stress… en piekeren terwijl de rest van Nederland allang op één oor ligt. Om ondanks dat harde werken minder ‘Goed‘ te verdienen dan wat je verdiende toen je (ooit of kortgeleden) in loondienst was. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat er onder zzp’ers 5 keer meer armoede is dan onder werknemers. 5x meer armoede. Dat is zorgelijk. En de schulden onder ondernemers groeien de laatste jaren ook maar door, besprak ik onlangs nog met Jacqueline Zuidweg en Jorgen Raymann op BNR (luister het interview hier terug).

Lees meer

Verdwijnt het boekhoudvak? En wat dan?

 

Ontwikkelaars van slimme software, vooruitstrevende accountantskantoren en zelfs de belastingdienst doen hard hun best om te zorgen dat de boekhouding en belastingaangiften steeds minder specialistische kennis vereisen.

Er wordt beweerd dat het boekhoudvak over een aantal jaar niet meer bestaat. Oxford-economen Frey en Osborne onderzochten van 702 beroepen de kans dat het beroep wordt weg-geautomatiseerd. Het beroep op plek 1 heeft de kleinste kans om weg geautomatiseerd te worden, het beroep op plek 702 de grootste. Accountants en boekhouders staan samen op de 671e plek. Belastingconsulenten staan op 695e plek.

Een doemscenario? Iets om wakker van te liggen? Of zorgen de technologische ontwikkelingen juist voor een zee aan mogelijkheden en maken ze het je vak vooral interessanter en aantrekkelijker? Ik denk het laatste. Maar dat gaat niet vanzelf. Je zult er wel iets voor moeten doen.

Het begint ermee dat je afscheid moet nemen van het idee dat jouw vak vooral te maken heeft met het registeren van en rapporteren over de feiten. Want dát is nu bij uitstek iets wat computers straks echt beter, sneller en nauwkeuriger kunnen dan mensen. Martijn Aslander (stand-up filosoof en auteur) ontmoette ik een jaar of vijf geleden voor het eerst. En hij zei toen iets wat me altijd is bijgebleven ‘Het ontkennen van technologische ontwikkelingen is gewoon niet zo handig‘. En zo is het. De bewijzen zijn er al: Accountantskantoor 216 biedt standaarddiensten (zoals het samenstellen van de jaarrekening) gratis aan!!! Alleen het advies dat volgt uit die cijfers wordt in rekening gebracht. Dat betekent nogal niet wat. Dit zijn ontwikkelingen die het vak hard gaan raken.

Ik kan me voorstellen dat er allerlei gedachten door je hoofd schieten. Van: ‘Ik kan mijn boekhouddiensten toch niet gratis gaan aanbieden’. Tot ‘Gelukkig heb ik een flink bestand van zeer tevreden klanten’ tot: ‘Zo’n vaart zal het heus niet lopen.’ Denk dan nog eens terug aan de uitspraak van Martijn Aslander…

Dan ontstaan natuurlijk direct de volgende vragen: ‘Wat dan wel?‘ en ‘Hoe dan?‘. En dat zijn slimme vragen om te stellen. Want die vragen brengen je naar nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen. En die mogelijkheden en kansen zijn er! Meer dan je je wellicht nu kunt voorstellen. Stel je eens voor hoe jouw vak eruit ziet als jij je klant gaat helpen zijn doelen te bereiken! Als je hem gaat helpen winst te maken en een financieel succesvol en winstgevend bedrijf te runnen. Wat doet dat met jouw werkplezier? Met de waardering die je krijgt van je klant? En met het tarief wat je in rekening kunt brengen? Als jij je klant helpt 10.000 euro meer te verdienen, dan valt jouw rekening in het niet. Zelfs als die 2 of 3 keer zo hoog is dan je huidige rekening!

Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens of het worden van Profit First Professional wellicht iets voor jou is!

 

Als mijn klant het niet snapt, dan leg ik het gewoon nog een keer uit.

Als mijn klant het niet snapt, dan leg ik het gewoon nog een keer uit. De kunst van het simplificeren

Als boekhouder of accountant spreek je een eigen taal. Een mooie, duidelijke taal. Dat wel. Maar het is een taal die niet al je klanten spreken. En omdat jij je niet realiseert dat je een andere taal spreekt, spreek je hem ook nog eens in een hoog tempo. Tegen de tijd dat de klant snapt wat je zei in zin één, ben jij al bij zin vijf. Dan ben je hem definitief kwijt. En nog wel op het moment dat je een winstverhogende tip gaf! Gemiste kans!

Overdrijf ik nu niet een beetje? Vraag je je misschien af? Ik ben bang van niet. Ik heb de afgelopen tien jaar meer dan tienduizend ondernemers ontmoet en begeleid en bijna allemaal hebben ze moeite hun boekhouder of accountant te volgen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Die zijn er altijd. Over die 5% van je klantenbestand heb ik het nu niet.

Lees meer

Het gaat mij niet om het geld

‘Het gaat mij niet om het geld’ #WeekvanhetGeld

Ik hoor het vaak. ‘Het gaat mij niet om het geld’, of: ‘Ik hoef geen winst te maken’. Afgelopen vrijdag nog, ik had auditie gedaan voor TEDx (ik ben niet door, maar dat is een ander verhaal ;-)) en ik stond na de audities te praten met een leuke man. Hij had mijn auditie gehoord. Uiteraard had ik het tijdens mijn auditie over het belang van winst maken – en hij had daardoor wat twijfels over mij en mijn vak. ‘Ik vind winst een naar woord’. Dat was zijn pick-up line 😉
Ik hoorde natuurlijk wel dat hij me aan het plagen was; dus ik reageerde met een iets té enthousiast: ‘Ik ben dól op winst maken!’ Het was de start van een geanimeerd gesprek.

Lees meer