Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Facebook herinnerde mij aan de dag voor mijn huwelijk, in 2013, toen ik in een nagelsallon mijn nagels liet lakken.

Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Dit was geen fijne klantervaring. Ik voelde me niet serieus genomen, en erger nog, het resultaat was niet naar verwachting, want mijn nagellak was al stuk voordat mijn huwelijksdag goed en wel begon.

Vorig jaar waagde ik nóg een poging.

Lees meer

Mijn 8-jarige snapt het financiele spel een stuk beter dan menig ondernemer

Mijn 8-jarige snapt het financiele spel een stuk beter dan menig ondernemer

Mijn oudste heeft een aantal grote hobbies: Donald Duckjes lezen staat tegenwoordig met stip op 1. Maar Pokémon Monepoly spelen is ook wel een hele grote liefde van hem. Dus van de week, toen hij een flinke stapel Duckjes had verslonden, vroeg hij of ik met hem wilde Monopolyen.
We waren zo’n twintig minuutjes in het spel toen mijn kaak naar de tafel zakte. Op zijn goed engels: een jaw-dropping moment.
Hij zei namelijk het volgende: ‘Mam, dit leg ik opzij zodat ik straks Nidoking kan kopen.’
En met één vloeiende beweging legde hij een briefje van 500 aan de kant.

Even de ondertiteling voor het geval de Pokémon-versie van dit spel jou niet bekend is: Nidoking is de ‘Kalverstraat’ van het Pokémon Monepoly.
En zoonlief heeft een heldere strategie: Kopen! Bouwen! Winnen! En dan vooral de duurste straat!
Lees meer

Verdwijnt het boekhoudvak? En wat dan?

 

Ontwikkelaars van slimme software, vooruitstrevende accountantskantoren en zelfs de belastingdienst doen hard hun best om te zorgen dat de boekhouding en belastingaangiften steeds minder specialistische kennis vereisen.

Er wordt beweerd dat het boekhoudvak over een aantal jaar niet meer bestaat. Oxford-economen Frey en Osborne onderzochten van 702 beroepen de kans dat het beroep wordt weg-geautomatiseerd. Het beroep op plek 1 heeft de kleinste kans om weg geautomatiseerd te worden, het beroep op plek 702 de grootste. Accountants en boekhouders staan samen op de 671e plek. Belastingconsulenten staan op 695e plek.

Een doemscenario? Iets om wakker van te liggen? Of zorgen de technologische ontwikkelingen juist voor een zee aan mogelijkheden en maken ze het je vak vooral interessanter en aantrekkelijker? Ik denk het laatste. Maar dat gaat niet vanzelf. Je zult er wel iets voor moeten doen.

Het begint ermee dat je afscheid moet nemen van het idee dat jouw vak vooral te maken heeft met het registeren van en rapporteren over de feiten. Want dát is nu bij uitstek iets wat computers straks echt beter, sneller en nauwkeuriger kunnen dan mensen. Martijn Aslander (stand-up filosoof en auteur) ontmoette ik een jaar of vijf geleden voor het eerst. En hij zei toen iets wat me altijd is bijgebleven ‘Het ontkennen van technologische ontwikkelingen is gewoon niet zo handig‘. En zo is het. De bewijzen zijn er al: Accountantskantoor 216 biedt standaarddiensten (zoals het samenstellen van de jaarrekening) gratis aan!!! Alleen het advies dat volgt uit die cijfers wordt in rekening gebracht. Dat betekent nogal niet wat. Dit zijn ontwikkelingen die het vak hard gaan raken.

Ik kan me voorstellen dat er allerlei gedachten door je hoofd schieten. Van: ‘Ik kan mijn boekhouddiensten toch niet gratis gaan aanbieden’. Tot ‘Gelukkig heb ik een flink bestand van zeer tevreden klanten’ tot: ‘Zo’n vaart zal het heus niet lopen.’ Denk dan nog eens terug aan de uitspraak van Martijn Aslander…

Dan ontstaan natuurlijk direct de volgende vragen: ‘Wat dan wel?‘ en ‘Hoe dan?‘. En dat zijn slimme vragen om te stellen. Want die vragen brengen je naar nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen. En die mogelijkheden en kansen zijn er! Meer dan je je wellicht nu kunt voorstellen. Stel je eens voor hoe jouw vak eruit ziet als jij je klant gaat helpen zijn doelen te bereiken! Als je hem gaat helpen winst te maken en een financieel succesvol en winstgevend bedrijf te runnen. Wat doet dat met jouw werkplezier? Met de waardering die je krijgt van je klant? En met het tarief wat je in rekening kunt brengen? Als jij je klant helpt 10.000 euro meer te verdienen, dan valt jouw rekening in het niet. Zelfs als die 2 of 3 keer zo hoog is dan je huidige rekening!

Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens of het worden van Profit First Professional wellicht iets voor jou is!

 

Is Profit First ook geschikt voor grotere bedrijven?

Is Profit First ook geschikt voor grotere bedrijven? #Gastblog

Gastblog van Tim Lorijn, Financieel Manager bij Label A

Ik krijg regelmatig de vraag of Profit First ook geschikt is voor grote(re) bedrijven. ‘Ja’, zeg ik altijd. ‘Profit First is geschikt voor zzp’ers, maar zeker ook voor het MKB-bedrijf met enkele tientallen personeelsleden en enkele tientallen miljoenen euro’s omzet. Bij miljardenbedrijven zie ik het niet zo, maar binnen het MKB: zeker’.

En toen viel er onlangs spontaan een gastblog in mijn digitale brievenbus. Van Tim Lorijn, Financieel Manager bij Label A. Ik had al een aantal keer contact met Tim gehad, hij vertelde vol vuur hoe hij Profit First had geïmplementeerd en hoeveel baat Label A daar bij had. Hoe leuk dat Tim spontaan zijn Profit First ervaringen met ons wil delen!

Graag geef ik daarom in dit gastblog het woord aan Tim, ik hoop dat het je inspireert!
Lees meer

Voor een dubbeltje op de achterste rang

Ik kom het steeds vaker tegen. Ondernemers die een oproep plaatsen op Social Media of iemand nog een ‘goede’, ‘goedkope’, ‘webdesigner / virtual assistant / boekhouder / grafisch ontwerper’ kent die ‘op korte termijn beschikbaar is’.

Of het maar even Goed, Goedkoop en Snel kan dus.

En ik merk dat het me irriteert. Want waarom willen we niet goed betalen voor kwaliteit die snel geleverd wordt? Waarom willen we voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Wil de ondernemer in kwestie zelf soms ook niet goed betaald krijgen voor zijn werk?

Ik betaal zelf graag goed om op de eerste rang te zitten. In één week tijd riep ik twee keer een hulplijn in. De eerste keer vroeg ik mijn coach Martijn Bos of hij díe ochtend tijd voor me had. Martijn is goed. Ik had hem snel nodig. En dat kon. Ik betaal hem namelijk ook goed voor zijn coaching.

Lees meer

Voorkom dat je geld weglekt: bespaar in 5 stappen overbodige kosten!

Voorkom dat je geld weglekt: bespaar in 5 stappen overbodige kosten!

Slecht nieuws. Bij bijna alle ondernemers lekt er wel ergens geld weg. Bij sommigen ondernemers is het geldlek groter dan bij anderen (het kan letterlijk in de tienduizenden euro’s lopen), maar lekken doet het overal…

Ik deel vandaag 5 praktische stappen met je om je geldlek te dichten.
Lees meer

100 vragen die boekhouders aan klanten kunnen stellen voor betere resultaten

Van boekhouder naar winstadviseur – dat is een stap die veel boekhouders en accountants graag willen zetten. Door meer adviesdiensten te leveren, krijg je beter betaald. En belangrijker nog: veel boekhouders verlangen ernaar om hun klanten nog beter te kunnen helpen hun echte doelen te behalen, en zijn dus liever coach of adviseur dan boekhouder.

Een van de eerste dingen die dan nodig is, is betere vragen gaan stellen. Daarvoor heb ik een lijst van meer dan 100 vragen gemaakt die je gratis kunt downloaden en zo aan je klant kunt stellen! In bijgaande video vertel ik je hoe je die 100 vragen winstgevend inzet!

Lees meer

7 vragen voor boekhouders en accountants om in crisistijd aan klanten te stellen

7 vragen voor boekhouders en accountants om in crisistijd aan klanten te stellen

Als boekhouder, accountant of winstadviseur zit je waarschijnlijk tot over je oren in de TOZO’s, TOGS en NOW’s. Dat snap ik. En toch is dat niet genoeg. Je kunt het daar niet bij laten. Dit is het moment om je te onderscheiden van de ‘gewone’ boekhouders. Dit is het moment om te laten zien wat de toegevoegde waarde van een winstadviseur is.

In onderstaande video deel ik 7 super goede vragen die jij in crisistijd aan klanten kunt stellen!

Lees meer

De leerzame overeenkomst tussen een Skihut en een administratiekantoor

De leerzame overeenkomst tussen een Skihut en een administratiekantoor

De hagel striemde langs de ramen. We wisten dat we er een keer aan moesten geloven, maar voorlopig zaten Bart en ik warmpjes in de skihut, ons te verbazen over de snelheid waarmee een zonnig dagje was omgeslagen in een sneeuwstorm.

Ik had mijn Goulashsoep op, en observeerde de bedrijvigheid in de skihut. Wat opviel was dat een van de serveersters, ik noem haar even Klara, er als de kippen bij was als er nieuwe gasten, vermomd als minisneeuwpopjes en driftig sneeuw van hun voeten stampend, de hut betraden. Klara vloog op ze af en leidde ze vriendelijk edoch duidelijk naar een van ‘haar’ tafeltjes. Haar hoek van de skihut zat helemaal vol. En stelletjes? Die schoof ze gewoon bij andere groepjes aan tafel: The more the merrier.

Lees meer

De Pannenkoek-experience

De Pannenkoek-experience

De poedersuiker stond niet op tafel, toen we afgelopen zaterdag met het gezin in het pannenkoekenhuis waren. Maar nadat we er naar vroegen, werd deze natuurlijk gebracht. Gewoon, in zo’n witte bus. Zoals je van poedersuiker gewend bent.

Ik herinnerde me ineens dat we jaren geleden na een lange boswandeling op de Posbank naar het (in mijn ogen wereldberoemde) pannenkoekenhuis in Rheden, aan de voet van de Posbank, gingen. Ik was daar als kind vaak geweest. Ze hadden van die authentieke rood-wit-geblokte gordijntjes en tafelkleedjes. Anyway, ik herinnerde me dus dat specifieke bezoek, toen ik daar als volwassene, moeder zelfs ondertussen, weer kwam. We bestelden drankjes, pannenkoeken, the whole sjabang. En we vroegen om de poedersuiker, die niet op tafel stond. Lees meer