Voorkom dat je geld weglekt: bespaar in 5 stappen overbodige kosten!

Voorkom dat je geld weglekt: bespaar in 5 stappen overbodige kosten!

Slecht nieuws. Bij bijna alle ondernemers lekt er wel ergens geld weg. Bij sommigen ondernemers is het geldlek groter dan bij anderen (het kan letterlijk in de tienduizenden euro’s lopen), maar lekken doet het overal…

Ik deel vandaag 5 praktische stappen met je om je geldlek te dichten.

Neem afscheid van stiekeme kosten

Eenmaal gemaakte kosten hebben de neiging om in je bedrijf te blijven hangen. – TWEET THIS

Je sluit een abonnement af, je wordt ergens lid van, je schaft een tooltje aan, je claimt een domeinnaam. Verzin het. Veel kosten die je maakt, zijn terugkerende kosten. Dat social media tooltje? Daar wordt ieder jaar weer een bedrag voor afgeschreven. Dat lidmaatschap van € 300,- per jaar? Dat loopt al jaren! Soms draagt het abonnement, het lidmaatschap of het tooltje helemaal niet meer bij aan je bedrijfswinst, maar je maakt de kosten ongemerkt! Het zijn stiekeme kosten.

Dat heeft twee oorzaken:

  1. Je raakt gewend aan kosten die al jaren lopen. Je denkt er niet meer bij na. Ik heb dat ook met speelgoed op onduidelijke plekken. Op maandag denk ik nog: Wat doet die auto in de fruitschaal? Op vrijdag zie ik hem niet meer liggen. En 3 maanden later ligt hij er nog.
  2. Bij kleine bedragen haal je te makkelijk je schouders op. Wat is tenslotte € 7 euro per jaar voor een domeinnaam? Nou, als je er 20 hebt, al 8 jaar lang, die je nooit gebruikt, dan hebben die ‘goedkope’ domeinnamen je al ruim € 1.000 gekost.

Hoe neem je afscheid van deze stiekeme kosten? Dat doe je via 5 stappen:

Stap 1: Draai een overzicht uit van alle kosten van de afgelopen 3 maanden.

Of beter nog: vraag of je boekhouder die naar je mailt. Vraag dan expliciet om een overzicht met alleen alle kostenregels, anders krijg je ook alle bankregels, omzetregels etc.

Stap 2: Loop er regel voor regel doorheen en archeer alle kostenposten met een arceerstift.

  • –> Maak kosten die bijdragen aan je winst groen.
  • –> Maak kosten die je moet maken om je bedrijf te kunnen runnen blauw.
  • –> Maak alle kosten die niet bijdragen aan de winst en die je niet nodig hebt om je bedrijf te runnen oranje.

Stap 3: Tel alle kosten op die je oranje hebt gemaakt.

Stap 4: Schrap de kosten die je oranje hebt gemaakt.

Stap 5: Bereken hoeveel je op jaarbasis hebt bespaart en vier een feestje!

BonusTip: Heronderhandel met leveranciers

Alle kosten die je groen en blauw hebt gearceerd wil je behouden; maar… kan het niet goedkoper? Eigenlijk zou je ieder jaar bepaalde kosten moeten heronderhandelen. Wanneer je een paar jaar geen aandacht besteed aan je kosten, kan het zomaar zijn dat je teveel betaalt. Denk aan je telefoonrekening. Heb je daar de goedkoopste optie van? Of had je allang over gekund op Sim only? Of geeft een nieuwe abonnementsvorm jou voordeel ten opzichte van je huidige? En wat dacht je van je arbeidsongeschiktheidsverzekering? Als je daar al langer dan 5 jaar niet naar hebt gekeken, weet je eigenlijk zeker dat je teveel betaalt.

De omstandigheden bij de leverancier veranderen. Diensten en producten veranderen, worden goedkoper, maar als jij niet aan de bel trekt, ga je echt niet spontaan minder betalen. Je blijft gewoon volgens je oude voorwaarden betalen, ook als de rest van de wereld ondertussen al veel minder betaalt.
De actie die bij deze tip hoort: Neem contact op met leveranciers en heronderhandel je contract.

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het organiseren van je financien? Hier staan een aantal manieren waarop ik je kan helpen.

Vragen?
Heb je een vraag, stel je vraag dan hieronder. Dan beantwoord ik hem altijd!

Vond je dit een waardevol artikel?
Dan vind ik het super als je het wilt delen op Facebook, LinkedIn of Twitter.

Met winstgevende groet,
Femke Hogema

 

9 antwoorden
  1. Carla van der Werf | Werf & Wind communicatie
    Carla van der Werf | Werf & Wind communicatie zegt:

    Hai Femke, dank voor de tips. Kun je voorbeelden noemen van kosten die jij Oranje markeert?
    Ik merk dat ik veel kosten oranje heb, maar dat zijn bijvoorbeeld kosten voor scholing, opleiding, kantoorartikelen, pensioenvoorziening, (beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheids-) verzekeringen, AOV, en relatiegeschenken. Ze dragen niet bij aan mijn winst, horen wellicht ook niet bij mijn bedrijf (?) en zijn n=daarmee dus onnodig?

    Beantwoorden
    • femke
      femke zegt:

      Hi Carla,
      abonnementen op tijdschriften die je niet leest of die niets opleveren, licenties van software wat je niet / te weinig gebruikt, keurmerken waar je voor moet betalen terwijl je klant dat keurmerk helemaal niet belangrijk vindt. Dat soort dingen.

      Scholing moet wel bijdragen aan je winst. Als dat niet zo is, dan markeer je het idd oranje. Kantoorartikelen zijn blauw (nodig voor runnen bedrijf) behalve als je helemaal los gaat en allerlei dingen koopt die je eigenlijk niet nodig hebt, die zijn oranje 😉

      Een pensioenvoorziening is eigenlijk prive. Die zou ik niet schrappen 😉

      Verzekeringen zijn blauw, die heb je wel nodig, maar kunnen soms wel wat minder of goedkoper. Ik heb bijvoorbeeld mijn eigen risico termijn op mijn AOV verlengt van 3 maanden naar 1 jaar. Dat scheelt enorm in de premie.

      Relatiegeschenken zouden moeten bijdragen aan de winst. Anders is dat een goede om te heroverwegen.

      Succes Carla,
      Femke

      Beantwoorden
  2. Ilja
    Ilja zegt:

    Hi Femke,

    Je gaat als een raket! Knap van je ;).
    Ook ik zit in de Corona crisis en heb sinds 1 juni geen werk meer. Mijn prestaties als HR adviseur/verzuimspecialist zijn prima. Mijn doel is ARBO zaken regelen voor het MKB en daar een structureel inkomen mee genereren. Ik heb ook wel de stappen in mijn hoofd maar toch nog veel vragen. Om dit doel te bereiken welk boek van jou kan ik dan het beste lezen?

    groet Ilja

    Beantwoorden
    • femke
      femke zegt:

      Hi Ilja,
      Dank voor je bericht! Ik zou Ondernemen in Crisistijd lezen voor de mindset en de honderden geweldige ideeen. Daarna Winstgevende Plannen voor het strategische plan. Succes! You can do this!
      ps – en hou winstgevendeplannen.nl in de gaten. We starten op korte termijn de ticketverkoop voor het event in november. Een must do 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.