{"id":7628,"date":"2017-09-11T10:20:45","date_gmt":"2017-09-11T08:20:45","guid":{"rendered":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/?p=7628"},"modified":"2021-05-14T10:27:46","modified_gmt":"2021-05-14T08:27:46","slug":"bedrijf-groeit-winst-daalt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/","title":{"rendered":"Je bedrijf groeit, je winst daalt?"},"content":{"rendered":"

\u2018Iedereen verdient aan mijn bedrijf, behalve ik\u2019<\/em> klaagde Machteld op een netwerkbijeenkomst waar ik haar ontmoette. \u2018Het gaat echt heel goed met mijn bedrijf. Ik heb gave klanten, ik maak een prachtige omzet, maar onder aan de streep blijft er niet m\u00e9\u00e9r over. Sterker nog, het lijkt wel of ik juist n\u00f3g meer moeite heb om de rekeningen te betalen. En mijzelf eens iets extra uitbetalen, ho maar. Dat was niet de bedoeling.\u2019<\/em> Vervolgde ze.<\/p>\n

Machteld is geen uitzondering. Veel groeiende ondernemers kennen dit fenomeen: De omzet stijgt, maar de kosten stijgen even hard of soms zelfs harder mee. Je verwacht ruimer in je geld te zitten. Jezelf een hoger salaris uit te kunnen betalen. Je gezin mee te nemen op een onverwachte vakantie of tenminste niet meer te piekeren over geld. Maar het tegenovergestelde gebeurt. Het geld is steeds eerder op. De rekeningen van de fiscus zijn hoger dan ooit en puntje bij paaltje ga je jezelf m\u00ednder uitbetalen om je team w\u00e9l te kunnen betalen. Je bedrijf blijkt geen melkkoe, maar een geldverslindend monster te zijn. Vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee.<\/p>\n

Er zijn twee oorzaken die ten grondslag liggen aan dit fenomeen.<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

    \n
  1. Wij denken dat we rationele keuzes maken. Dat we slim met geld omgaan en dat we niet m\u00e9\u00e9r kosten maken dan strikt noodzakelijk.<\/li>\n<\/ol>\n

    Maar zo werkt het niet. Mensen zijn emotioneel handelende wezens en we maken ook financi\u00eble keuzes niet louter op basis van wat rationeel gezien de beste keuze is.\u00a0En dat pakt niet altijd goed uit.<\/p>\n

      \n
    1. We hebben nooit echt geleerd geld te managen. Financi\u00ebn zijn saai en moeilijk, plus, daar heb je een boekhouder voor toch?<\/li>\n<\/ol>\n

      Alhoewel het een feit is dat een boekhouder of accountant een essenti\u00eble bijdrage levert aan de financi\u00eble gezondheid van je bedrijf, je zult z\u00e9lf inzicht in financi\u00ebn moeten hebben om de juiste keuzes te kunnen maken en te kunnen sturen naar succes. Je kunt die verantwoordelijkheid niet aan je boekhouder geven.<\/p>\n

      De oplossing was altijd: verdiep je in de cijfers van je bedrijf.<\/strong><\/p>\n

      Lees de balans en de winst- en verliesrekening, bereken kengetallen, maak een cashflowprognose. Dat zeggen alle boekhouders, en eerlijk: Dat heb ik ook jaren gezegd. Sorry.
      \nHet is niet de oplossing van je probleem. Alle boekhouders en accountants (en ook ikzelf) die dit zeggen bedoelen het goed. Maar ze zien \u00e9\u00e9n ding over het hoofd. Het is super ingewikkeld om gedrag te veranderen. Eventjes lukt het. Je maakt een cashflowberekening en die geeft inzicht \u2013 dus daar ben je super blij mee! Maar een paar weken later ben je weer opgeslokt door de waan van de dag. De klanten vragen aandacht. Die marketingcampagne moet worden opgestart. En de aandacht voor cijfers vervliegt\u2026<\/p>\n

      Daarom stel ik iets anders voor: Verander niet je gedrag, verander de omstandigheden.<\/strong><\/p>\n

      “Laten we ophouden met ondernemers vertellen dat ze hun gedrag moeten aanpassen \u2013 laten we het systeem aanpassen aan de ondernemer. Laten we zorgen dat het systeem de ondernemer in staat stelt zijn financi\u00ebn te managen, zodat hij zichzelf altijd eerst betaalt, altijd winst maakt, altijd voldoende gereserveerd heeft voor de fiscus en zijn rekeningen op tijd betaalt!”<\/em> Het was Mike Michalowicz die dit zei. En hij voegde daad bij het woord. Hij ontwikkelde een systeem \u00a0waarbinnen ondernemers kunnen blijven doen wat ze altijd deden (naar hun bankrekening kijken) maar op zo\u2019n manier dat ze echt grip op cijfers hebben. Dat systeem heet Profit First.<\/p>\n

      Je hoort het goed. Als je met Profit First werkt, dan is het voldoende om iedere dag een minuutje naar je bankrekening te kijken. Je managet je cash-flow op basis van de bank. Hoe cool en praktisch is dat!<\/p>\n

      Profit First werkt dankzij een nieuwe formule en 4 principes:<\/strong><\/p>\n

      Nieuwe formule:<\/strong><\/p>\n

      De eeuwenoude formule om winst te berekenen, werkt niet. Deze formule zegt: Omzet – Kosten = Winst. Wiskundig en rationeel gezien is hij uiteraard juist. Maar hij werkt niet omdat wij geen rationele besluiten nemen, maar emotionele keuzes maken. Deze formule zegt: Verkoop zoveel je kunt, maak de kosten die nodig zijn om je bedrijf te runnen, en als je mazzel hebt, blijft er onderaan de streep een beetje winst over. Maar als jij van de restjes moet leven, bereik je nooit de (financi\u00eble) vrijheid die je met je bedrijf voor ogen had. Profit First draait de formule om: Omzet – Winst = Kosten. Wiskundig gezien verandert er niets. Maar gevoelsmatig wel! We stellen nu eerst onze winst veilig, en als ons bedrijf niet van de restjes kan leven, moeten we het verdienmodel aanpassen!<\/p>\n

        \n
      1. Kleine bordjes<\/strong><\/li>\n<\/ol>\n

        Binnen Profit First werk je niet met 1, maar met minimaal 5 bankrekeningen. E\u00e9n bankrekening voor ieder doel (Ontvangsten, Winst, Salaris, Belastingen en Kosten). Doordat je niet langer \u00e9\u00e9n bankrekening (een groot bord) hebt waar je bedrijf naar hartenlust van kan graaien, maak je veel betere keuzes. Dit komt door de Wet van Parkinsons. De Wet van Parkinson zegt: We benutten de beschikbare ruimte (in tijd of geld). Je kent dat vast wel: Als je klant je een week de tijd geeft voor een project, neem je ook de hele week. Maar als je slechts een dag de tijd krijgt, klaar je de klus binnen een dag. Hoe meer we van iets hebben, hoe meer we ervan zullen verbruiken. Dat geldt voor alles: Tandpasta, tijd en zeker ook geld. Het geld wat je nodig hebt om de fiscus te betalen, reserveer je op een aparte rekening. Dat doe je ook voor je winst en je salaris. Er is dan een beduidend kleiner bord beschikbaar om de kosten van te betalen. Je maakt daardoor betere keuzes. Je bent creatiever en geeft geen geld uit wat er niet is.<\/p>\n

          \n
        1. Juiste volgorde<\/strong><\/li>\n<\/ol>\n

          Neem altijd eerst je winst. Reserveer vervolgens het salaris voor je beste werknemer (JIJ!), zet daarna het geld voor de fiscus apart (dat is namelijk niet eens van jou) en reserveer tot slot geld op je kostenrekening om de leveranciers van te betalen. Betaal daarna de rekeningen die open staan. Op deze manier zorg je goed voor jezelf en krijg je keiharde feedback van je bankrekening als je bedrijf een te grote broek aanheeft (lees: teveel kosten maakt).<\/p>\n

            \n
          1. Ban verleidingen uit<\/strong><\/li>\n<\/ol>\n

            Zorg dat je niet zo makkelijk bij het geld kunt wat niet van jou is! Zet het geld voor de fiscus en een deel van de winst op een aparte rekening. Uit het oog, uit het hart!<\/p>\n

              \n
            1. Ritme<\/strong><\/li>\n<\/ol>\n

              Doe je boekhouding niet alleen op het moment dat je nergens anders zin in hebt. Als je aanmaningen ontvangt of als de btw betaalt moet worden. Doe je boekhouding (en Profit First acties) op een vast moment in de week. Zodat het een gewoonte wordt waar je niet over na hoeft te denken. Op die manier kost de boekhouding uiteindelijk minder tijd en geld, en zeker minder stress!<\/p>\n

              Meer weten?<\/strong><\/p>\n

              Download hier gratis de belangrijkste hoofdstukken uit het boek Profit First. Hierin leg ik je precies uit hoe het systeem werkt!<\/p>\n

              E-mailadres Naam <\/form>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

              \u2018Iedereen verdient aan mijn bedrijf, behalve ik\u2019 klaagde Machteld op een netwerkbijeenkomst waar ik haar ontmoette. \u2018Het gaat echt heel goed met mijn bedrijf. Ik heb gave klanten, ik maak een prachtige omzet, maar onder aan de streep blijft er niet m\u00e9\u00e9r over. Sterker nog, het lijkt wel of ik juist n\u00f3g meer moeite heb […]<\/p>\n","protected":false},"author":4542,"featured_media":7678,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[5],"tags":[],"yoast_head":"\nJe bedrijf groeit, maar je winst daalt? Oorzaak en oplossing - Profit First<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Je bedrijf groeit, de omzet stijgt, maar de kosten stijgen even hard of soms zelfs harder mee. Vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee...\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Je bedrijf groeit, maar je winst daalt? Oorzaak en oplossing - Profit First\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Je bedrijf groeit, de omzet stijgt, maar de kosten stijgen even hard of soms zelfs harder mee. Vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee...\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Profit First\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2017-09-11T08:20:45+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2021-05-14T08:27:46+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"450\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"250\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Femke Hogema\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Femke Hogema\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"6 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/\",\"url\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/\",\"name\":\"Je bedrijf groeit, maar je winst daalt? Oorzaak en oplossing - Profit First\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png\",\"datePublished\":\"2017-09-11T08:20:45+00:00\",\"dateModified\":\"2021-05-14T08:27:46+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#\/schema\/person\/eb691e413917e556d6cc2adb5d1331d9\"},\"description\":\"Je bedrijf groeit, de omzet stijgt, maar de kosten stijgen even hard of soms zelfs harder mee. Vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee...\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png\",\"width\":450,\"height\":250,\"caption\":\"Bedrijf groeit\"},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Je bedrijf groeit, je winst daalt?\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/\",\"name\":\"Profit First\",\"description\":\"Een simpel systeem om je bedrijf te transformeren van een Cash-Eating Monster in een Money-Making Machine!\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#\/schema\/person\/eb691e413917e556d6cc2adb5d1331d9\",\"name\":\"Femke Hogema\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b8871c46e42adb3ddb2790df6b17bc84?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b8871c46e42adb3ddb2790df6b17bc84?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Femke Hogema\"},\"url\":\"https:\/\/www.profitfirst.nl\/author\/femke\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Je bedrijf groeit, maar je winst daalt? Oorzaak en oplossing - Profit First","description":"Je bedrijf groeit, de omzet stijgt, maar de kosten stijgen even hard of soms zelfs harder mee. Vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee...","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Je bedrijf groeit, maar je winst daalt? Oorzaak en oplossing - Profit First","og_description":"Je bedrijf groeit, de omzet stijgt, maar de kosten stijgen even hard of soms zelfs harder mee. Vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee...","og_url":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/","og_site_name":"Profit First","article_published_time":"2017-09-11T08:20:45+00:00","article_modified_time":"2021-05-14T08:27:46+00:00","og_image":[{"width":450,"height":250,"url":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png","type":"image\/png"}],"author":"Femke Hogema","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"Femke Hogema","Geschatte leestijd":"6 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/","url":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/","name":"Je bedrijf groeit, maar je winst daalt? Oorzaak en oplossing - Profit First","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png","datePublished":"2017-09-11T08:20:45+00:00","dateModified":"2021-05-14T08:27:46+00:00","author":{"@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#\/schema\/person\/eb691e413917e556d6cc2adb5d1331d9"},"description":"Je bedrijf groeit, de omzet stijgt, maar de kosten stijgen even hard of soms zelfs harder mee. Vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee...","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png","contentUrl":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/107\/2017\/09\/Je-bedrijf-groeit-je-winst-daalt3.png","width":450,"height":250,"caption":"Bedrijf groeit"},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/bedrijf-groeit-winst-daalt\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Je bedrijf groeit, je winst daalt?"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#website","url":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/","name":"Profit First","description":"Een simpel systeem om je bedrijf te transformeren van een Cash-Eating Monster in een Money-Making Machine!","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#\/schema\/person\/eb691e413917e556d6cc2adb5d1331d9","name":"Femke Hogema","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b8871c46e42adb3ddb2790df6b17bc84?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b8871c46e42adb3ddb2790df6b17bc84?s=96&d=mm&r=g","caption":"Femke Hogema"},"url":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/author\/femke\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7628"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4542"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7628"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7628\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12697,"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7628\/revisions\/12697"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7678"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7628"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7628"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7628"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}