De leerzame overeenkomst tussen een Skihut en een administratiekantoor

De leerzame overeenkomst tussen een Skihut en een administratiekantoor

De hagel striemde langs de ramen. We wisten dat we er een keer aan moesten geloven, maar voorlopig zaten Bart en ik warmpjes in de skihut, ons te verbazen over de snelheid waarmee een zonnig dagje was omgeslagen in een sneeuwstorm.

Ik had mijn Goulashsoep op, en observeerde de bedrijvigheid in de skihut. Wat opviel was dat een van de serveersters, ik noem haar even Klara, er als de kippen bij was als er nieuwe gasten, vermomd als minisneeuwpopjes en driftig sneeuw van hun voeten stampend, de hut betraden. Klara vloog op ze af en leidde ze vriendelijk edoch duidelijk naar een van ‘haar’ tafeltjes. Haar hoek van de skihut zat helemaal vol. En stelletjes? Die schoof ze gewoon bij andere groepjes aan tafel: The more the merrier.

De andere serveersters in de skihut waren niet zo actief. Die wachtten gewoon rustig af of ze gasten aan hun tafel kregen. Dat gebeurde soms wel, maar het waren er beduidend minder. Ik trok de conclusie dat Klara en collega’s hun eigen fooien mochten houden, en dat ze er dus veel voordeel bij hadden om volle tafeltjes te hebben. Klara had overduidelijk het heft in eigen handen genomen, en had bedacht dat iedere gast aan haar tafeltje bijdroeg aan haar inkomen. Een beetje pro-actief klanten naar een tafeltje leiden, zou per dag zo in de tientallen en per seizoen makkelijk in de duizenden euro’s lopen. Ik had respect voor Klara, die haar eigen succes aan het creëeren was, binnen exact dezelfde omstandigheden als haar collega’s.

Ook in jouw branche heb je te maken met omstandigheden. De automatiseringsgraad van boekhoudprogramma’s neemt toe. Klanten verwachten meer diensten en een snellere service, voor minder geld – want ‘het boekhoudprogramma doet alles toch?’. Voor veel boekhouders en accountants betekenen deze omstandigheden dat ze meer klanten moeten bedienen voor hetzelfde geld. Het betekent meer stress en langere dagen zonder de bijbehorende hogere beloning. Maar niet álle financials hebben hier last van. Sommige boekhouders gebruiken deze veranderende omstandigheden in hun voordeel. Ze concluderen dat ze zelf dus leuker, klantgerichter coach- en advieswerk kunnen doen, omdat de boekhouding ze minder tijd kost. Dat coach- en advieswerk is van meer waarde, en kunnen ze dus voor een hogere prijs wegzetten. Deze boekhouders en accountants verdienen nu met mínder klanten méér geld, en ze hebben op de koop toe veel meer lol in hun werk en hun klanten zijn veel blijer met de resultaten die ze behalen. Deze boekhouders en accountants hebben meer en meer tijd om hun klanten écht te helpen, en dat is wat ze het allerleukst vinden.

Op ProfitCon 2020 hebben we 2 volle dagen, 7 geweldige sprekers en 100 ambiteuze collega’s – om je te inspireren om ook jouw bedrijf zo neer zetten zoals jij dat wilt. Meer resultaat voor jou en je klant. Leukere klanten. Meer adviesdiensten. De beste klanten naar jouw tafeltje leiden. Dat allemaal leer je op ProfitCon! Kom 25 & 26 juni naar Profitcon. Dan geven we je de tools en de inspiratie om dat te realiseren.

PS 1 – Is dit (ivm Coronavirus) voor jou niet het moment om je ticket te kopen maar zou je er graag bij zijn als het Coronavirus op zijn retour is? Meld je dan hier aan voor de interesselijst en we houden het early-bird tarief voorlopig voor je vast!

De leerzame overeenkomst tussen een Skihut en een administratiekantoor

Ps 2 – Toen was het weer prachtig weer en demonstreerde onze jongste hoe je als rakketje de berg af vliegt omdat hij daarmee zijn ski-plezier naar een hoger niveau tilt. Til jij op ProfitCon jouw werkplezier naar een hoger niveau?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.