Is Profit First ook geschikt voor grotere bedrijven?

Is Profit First ook geschikt voor grotere bedrijven? #Gastblog

Gastblog van Tim Lorijn, Financieel Manager bij Label A

Ik krijg regelmatig de vraag of Profit First ook geschikt is voor grote(re) bedrijven. ‘Ja’, zeg ik altijd. ‘Profit First is geschikt voor zzp’ers, maar zeker ook voor het MKB-bedrijf met enkele tientallen personeelsleden en enkele tientallen miljoenen euro’s omzet. Bij miljardenbedrijven zie ik het niet zo, maar binnen het MKB: zeker’.

En toen viel er onlangs spontaan een gastblog in mijn digitale brievenbus. Van Tim Lorijn, Financieel Manager bij Label A. Ik had al een aantal keer contact met Tim gehad, hij vertelde vol vuur hoe hij Profit First had geïmplementeerd en hoeveel baat Label A daar bij had. Hoe leuk dat Tim spontaan zijn Profit First ervaringen met ons wil delen!

Graag geef ik daarom in dit gastblog het woord aan Tim, ik hoop dat het je inspireert!

Label A is een digitale agency met voornamelijk developers en designers. We leveren high-end, complexe web en mobiele applicaties om onze klanten te helpen groeien. Als Financial probeer ik de snelheid van Label A bij te houden door ook in mijn eigen vakgebied gebruik te maken van de beste technieken.

Profit First bij Label A

Bij mijn voormalig werkgever Bynder (gebouwd door Label A) hadden we een lopend intern debat over de balans versus de winst- en verlies-rekening. Welke is nou belangrijker?

Als je de balans goed kunt lezen, zei de CFO, weet je precies waar je je als Financial op moet richten om de organisatie goed te kunnen sturen. Maar door het analyseren van de winst- en verliesrekening, reageerde de Management Accountant, heb je precies inzicht in wat er met de organisatie gebeurt en waar het voor- en achterloopt op de projectie.

Het zijn allebei toppers waar ik veel van geleerd heb en waar ik heel graag mee samengewerkt heb. En toch ben ik het niet (meer) met ze eens.

Het allerbelangrijkste wat je als Financial kunt toevoegen aan een bedrijf is de mensen om je heen of degene die je adviseert meer inzicht geven. In eerste instantie is dat de ondernemer zelf, maar bij grotere bedrijven breidt zich dat uit tot het Management Team en misschien zelfs wel de hele organisatie.

Toen de Managing Partners van Label A mij vroegen om aan de slag te gaan met Profit First ben ik me gelijk gaan inlezen. Zij hadden het idee dat de principes van Profit First hen kon helpen bij het maken van betere bedrijfsbeslissingen. En na het lezen van het boek geloofde ik ook dat Profit First kon helpen om hen precies dat extra inzicht te geven wat ze niet kregen van de balans en de winst- en verlies-rekening. Enthousiast en net begonnen bij Label A, ben ik natuurlijk gelijk aan de slag gegaan en toen eindelijk alle automatische incasso’s van de juiste rekening werden afgeschreven konden we aan de slag met de eerste verdeling. Dit zijn de inzichten waar we het binnen Label A de eerste maanden het meeste over gehad hebben:


1. Gered door de kluis.

Het staat verstopt achter in het boek Profit First op bladzijde 194: “Slechts weinig mensen beschikken over de discipline helder na te denken en juist te handelen als de paniek toeslaat”, maar dit is het principe waar we het binnen Label A het meeste over gehad hebben. Hoe kunnen we er voor zorgen dat we werken aan het bedrijf, en niet altijd mee worden gesleept door de waan van de dag. Stel de verwachte omzet valt tegen deze maand of je verwacht krap uit te komen en je hebt geen extra geld op de bank. Wat doe je dan? Waar ga je je op richten? Je wilt deze maand alsnog op één of andere manier netjes alle betalingen doen.

Door geld opzij te zetten in een kluis krijgen we mentaal steeds meer de ruimte om ons te richten op de komende maanden, in plaats van op de betalingen van morgen.

 

2. “One size does not fit all”.

In eerste instantie ga je aan de slag met vijf basisrekeningen. Ontvangsten, winst, salaris eigenaren, belastingen en kosten. Het duurde ongeveer één dag voordat we al een zesde rekening hadden toegevoegd. Dat komt door een eigenaardigheidje binnen Label A. We noemen het “Barcelona”, alleen uit te spreken terwijl je met twee keer twee vingers de aanhalingstekens in de lucht maakt.

Elk jaar proberen we een klein tripje te plannen. Afgelopen jaar was dit naar Budapest. Dankzij Profit First beginnen we daar voor te sparen op 1 januari van het nieuwe jaar. Gelukkig werk ik met collega’s waarmee het overal gezellig is (dat kan ik iedereen aanraden), maar toch willen we niet in de situatie komen dat we niet verder komen dan net buiten de ring van Amsterdam of een dagje Hoek van Holland.

 

3. Hou het simpel.

Zeker voor mij als Financial is het heel verleidelijk om Profit First met complexe modellen (in Excel natuurlijk!) verder uit te werken tot het precies zo werkt als ik wil. Maar dat werkt niet. Als je constant de percentages verandert waarmee je verdeelt over de rekeningen, verlies je datgene wat juist het grote voordeel is van het werken met Profit First, namelijk dat inzicht waar ik het eerder over had. Vijf of zes rekeningen is in het begin genoeg, en zelfs al best veel om snel gewend mee te raken binnen je administratie.

 

Nu vijf maanden later zijn we toe aan de volgende stap. Profit First voor ons betekent meer inzicht en heeft als doel om sneller en betere beslissingen te maken. Om dat te realiseren mag het nog duidelijker naar voren komen in onze dagelijkse operatie.

Ik ben benieuwd hoe we er nog meer uit kunnen halen!

Tim Lorijn
Financial Manager Label A

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *